Wie wil er nou niet gezond oud worden

Gezondheidseffecten

Voedingsstoffen
Brood levert in verhouding veel belangrijke voedingsstoffen en weinig calorieën. Er zitten koolhydraten, eiwit, B- vitamines, jodium en mineralen zoals ijzer in.

Alle broodsoorten, behalve witbrood, bevatten veel vezels. Anders dan bij wit- of bruinbrood wordt volkorenbrood gemaakt van de hele graankorrel. Daardoor bevat het de meeste voedingsvezels, vitamines en mineralen.

Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor het lichaam. Wie gezond eet, haalt tussen de 40 en 70% van de energie uit koolhydraten.
Brood is een belangrijke bron van jodium. Jodium zorgt voor een goede werking van de schildklier.In Nederland levert brood ongeveer de helft van de inname van jodium. Dit komt door het speciale bakkerszout, waaraan jodium is toegevoegd. Bakkers zijn echter niet verplicht om bakkerszout te gebruiken. Bakkerszout staat bij verpakt brood in de ingrediëntenlijst. Of vraag het na bij de bakker. Biologisch brood bevat meestal ongejodeerd zout.
In volkorenbrood, volkoren meergranenbrood en roggebrood zit veel ijzer. Het lichaam neemt ijzer in brood gemakkelijker op in combinatie met vitamine C. Voor mensen met een ijzertekort is het daarom aan te raden om fruit of vruchtensap bij de broodmaaltijd te nemen.
Volkorenbrood bevat vergeleken met witbrood veel vezel. Witbrood bevat de minste vezels. Hoeveel vezels de verschillende soorten brood bevatten, zie je hieronder:

Glutenintolerantie
Brood is niet geschikt voor mensen met de aandoening coeliakie (glutenintolerantie) omdat er tarwe, spelt en rogge gluten zit. In reformzaken, natuurvoedingswinkels en sommige supermarkten is glutenvrij brood te koop. Ook zijn er bakkers die voorverpakt glutenvrij brood in hun assortiment hebben. Het is herkenbaar aan het glutenvrij logo en de aanduiding glutenvrij op de verpakking.

Tarwe-allergie
Mensen met een tarwe-allergie kunnen gewoon brood vervangen door brood van andere granen zoals haver, rogge, gerst, maïs en boekweit. Spelt is niet geschikt. Deze tarwesoort bevat dezelfde eiwitten als tarwe en veroorzaakt dezelfde allergische reactie.

Tarwevrij brood kan nog sporen van tarwe bevatten. Op dit brood staat dat er geen tarwe inzit. Tijdens het kneden kan tarwemeel per ongeluk in het tarwevrije deeg terechtkomen. Sommige bakkers voorkomen dit. Ze bakken het tarwevrije brood eerder dan het tarwebrood. Ze gebruiken een volledig gereinigde werkruimte en schone apparatuur. Vraag ernaar als je bij de bakker bent. Een beetje meel kan al een heftige allergische reactie veroorzaken.

Allergenen
De basisingrediënten van brood (graan, gist, water en zout) bevatten van nature geen andere allergenen dan tarwe. Maar veel bakkers maken gebruik van broodverbetermiddelen, apart of als onderdeel van een pre-mix. Deze broodverbetermiddelen bevatten regelmatig allergenen zoals melkpoeder, caseïne, wei-eiwit, lactose, kippenei-eiwit of soja. Als er allergenen aanwezig zijn staat dat op het etiket.

Allergenen
Veiligheid

Schimmels
Door schimmelgroei tijdens opslag van vochtige granen kunnen kleine hoeveelheden schadelijke schimmelgifstoffen (mycotoxines) in het graan zitten. Via de granen kunnen deze ook in het brood terechtkomen.
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert steekproefsgewijs op de aanwezigheid van deze gifstoffen. Door controles en toezicht krijgen consumenten in Nederland via brood veel minder schimmelgifstoffen binnen dan schadelijk is voor de gezondheid. In beschimmeld brood zitten wel mycotoxines. Gooi beschimmeld brood daarom weg.
Acrylamide
In brood komen kleine hoeveelheden voor van de schadelijke stof acrylamide. De hoeveelheid acrylamide in brood is echter zo laag dat het niet schadelijk is voor de gezondheid.

Voedingsadvies

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
Om genoeg vezels, jodium en andere voedingsstoffen binnen te krijgen geldt het advies om 6 tot 7 sneetjes brood per dag te eten. Volkorenbrood heeft de voorkeur. Let er op dat er bakkerszout is gebruikt, anders bevat het brood geen jodium. Biologisch brood wordt meestal gebakken met ongejodeerd zout. Mensen die biologisch brood eten wordt aangeraden om gejodeerd keuken- en tafelzout te gebruiken en regelmatig zeevis en eieren te eten.

Mensen die zelf brood bakken kunnen daarvoor het beste bakkerszout gebruiken, om te voorzien in de dagelijkse jodiumbehoefte.

Je kunt brood afwisselen met bijvoorbeeld crackers, knäckebröd, ontbijtgranen of beschuit. Ze bevatten dezelfde voedingsstoffen als brood, maar er zit niet altijd jodium in.

Bron: voedingscentrum.nl