Speltbrood weetjes en fabels

Speltbrood kent zijn oorsprong in de vroege middeleeuwen en was naast roggebrood een algemeen geconsumeerd brood. Spelt (Triticum spelta) is van origine een tarwesoort uit het gebied van de Vruchtbare Sikkel en kan zeer goed voor de broodbereiding gebruikt worden. Met name in Duitsland is er een speltbrood (Dinkelbrot)cultuur, die inspeelt op de huidige gezondheidstrend: slow food.

In Nederland en België is sinds een paar jaar een trend zichtbaar rondom speltbrood. Deze trend wordt vaak ondersteund door lokale organisaties.

Spelt en tarwe verschillen in voedingswaarde nauwelijks van elkaar [1] [2]. Spelt bevat ook gluten, net als tarwe. Mensen die last hebben van glutenallergie kunnen dus ook geen speltbrood eten. Speltbrood bevat niet méér of beter eiwit dan tarwebrood, de samenstelling van de koolhydraten is vergelijkbaar, speltbrood is een iets betere bron van onverzadigde vetzuren maar bevat weer minder van het gezonde omega 3 dan tarwebrood. Speltbrood bevat wellicht iets meer vezels dan tarwe, maar niet genoeg om daar een gezondheidsclaim aan te mogen ontlenen. [3][4]

De definitie van speltbrood is niet opgenomen in de Nederlandse Warenwet. Voor volkorenbrood is dit bijvoorbeeld wel zo. Als je een brood koopt waar ‘volkoren’ op staat, moet dit ook echt volledig uit volkoren bestaan. Voor de ingrediënten van speltbrood is dit vogelvrij en je mag dus bijmengen. In Duitsland is het wel in de wet geregeld. Daar mag je een speltbrood pas zo noemen als dit voor minimaal voor 90 procent uit spelt bestaat.[5] bron Wikipedia)

“Ik denk dat speltbrood gezonder is dan tarwebrood”

Niet waar. Spelt en tarwe zijn granen die uit dezelfde familie komen. Spelt lijkt erg op tarwe. Ze bevatten dezelfde voedingsstoffen: koolhydraten, eiwitten, mineralen, vitamines en vezels.

Is speltbrood lichter verteerbaar?

Nee. Sommige mensen beweren dat speltbrood lichter verteerbaar zou zijn. Daarvoor is geen wetenschappelijk bewijs. Beide soorten brood bevatten gluten (eiwitten). Gluten zorgen ervoor dat het brooddeeg luchtig wordt. Bij een kleine groep mensen worden gluten niet goed verteerd door het maagdarmstelsel. Mensen die een glutenintolerantie hebben, kunnen dus ook geen speltbrood eten.

Omdat speltbrood en tarwebrood uit dezelfde familie komen bevatten ze ook ongeveer evenveel vezels. Vezels zijn belangrijk voor een goede darmwerking.

Wat is dan het verschil?

Zoals gezegd zijn er nauwelijks verschillen tussen speltbrood en tarwebrood als je kijkt naar voedingsstoffen. De granen lijken erg op elkaar. Soms worden er wel kleine verschillen gevonden in bijvoorbeeld het eiwit- of vezelgehalte. Dat komt omdat de omstandigheden waarin het graan groeit anders kunnen zijn: het weer, de temperatuur, de grond. Daardoor bestaat er binnen eenzelfde graansoort (bijvoorbeeld tarwe) een variatie in de hoeveelheid voedingsstoffen.

Wat bepaalt de hoeveelheid voedingsstoffen in graan?

Bij brood hangt de hoeveelheid voedingsstoffen grotendeels af van welk deel van die graankorrel is gebruikt. Elke graankorrel bestaat uit 3 hoofdonderdelen, de meelkern (het binnenste), de zemel en de kiem (het buitenste).
Het grootste gedeelte van de vitamines, mineralen en voedingsvezels bevinden zich in het buitenste gedeelte van de graankorrel. Dit geldt zowel voor spelt als voor tarwe. Bij volkorenbrood wordt dit buitenste deel ook gebruikt. Dit brood is het meest rijk aan vitamines, mineralen en voedingsvezel.

Van speltbrood bestaan net als van tarwebrood verschillende varianten (wit, bruin, volkoren). Wil je zeker weten dat je volkoren te pakken hebt, kijk dan op het etiket of vraag het de bakker.